Prognozowanie zagrożenia pożarowego lasu
Celem prognozowania zagrożenia pożarowego lasu jest
określenie możliwości zaistnienia pożaru w danym dniu (a obecnie są prowadzone
też próby doświadczalne ze sporządzaniem takiej oceny na dzień następny) w zależności
od dynamicznych zmian pogodowych. Wartość stopnia zagrożenia pożarowego lasu
decyduje o rodzaju przedsięwzięć organizacyjnych, do których podejmowania
zobowiązane jest nadleśnictwo w danym dniu (tab. 1). W Polsce określenia stopnia
zagrożenia pożarowego lasu można dokonać dwoma metodami: metodą IBL oraz
poprzez określenie ryzyka pożarowego (Szczygieł 2000, Wiler 2000). Pierwsza z
nich jest obligatoryjna dla jednostek administracji Lasów Państwowych i jest
przez nie wykonywana w 42 istniejących strefach prognostycznych. Podział
obszarów leśnych na strefy dokonywany jest przez Dyrekcję Generalną Lasów
Państwowych na wniosek Instytutu Badawczego Leśnictwa. Jako kryteria tego
podziału służą kategorie zagrożenia pożarowego obszarów leśnych, występowanie
dużych zwartych kompleksów leśnych, przynależność do określanych dzielnic
przyrodniczoleśnych Polski, jednorodność pod względem klimatycznym, warunki
siedliskowo-drzewostanowe, częstotliwość i wielkość pożarów lasu, łączność
radiotelefoniczna na obszarze strefy, podział administracyjny Lasów Państwowych
oraz występowanie dużych aglomeracji miejskich, rejonów przemysłowych, obszarów
o dużym nasileniu ruchu turystycznego. Za podstawową jednostkę organizacyjną
przyjęto obszar nadleśnictwa.
Tabela 1. Przedsięwzięcia
ochronne Nadleśnictw i regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w zależności od
stopnia zagrożenia pożarowego lasu
Lp. |
Rodzaj
czynności |
SZPL |
|||
0 |
1 |
2 |
3 |
||
1. |
Utrzymywanie dyżuru w PAD nadleśnictwa
oraz w rdLP |
- |
x*) |
x |
x |
2. |
Wprowadzenie dyżuru (w tym domowego) dla
osoby wyznaczonej do wzmocnienia obsady PAD na potrzeby organizowania akcji
ratowniczo-gaśniczych |
- |
- |
- |
x*) |
3. |
Wykonywanie zadań przez pełnomocnika
nadleśniczego. |
- |
x |
x |
x |
4. |
Dyżurowanie obserwatorów na
dostrzegalniach pożarowych oraz w pozostałych punktach obserwacyjnych |
- |
x*) |
x |
x |
5. |
Patrolowanie w rejonach szczególnie
zagrożonych pożarem – wg oddzielnego planu nadleśnictwa |
- |
- |
- |
x |
6. |
Uruchomienie patroli lotniczych – wg
oddzielnego planu rdLP |
- |
- |
- |
x |
7. |
Wprowadzenie stanu pogotowia dla
usługodawców, do bezzwłocznego użycia sprzętu mechanicznego i gospodarczego
wraz z obsługą. |
- |
- |
x |
x |
8. |
Wprowadzenie zakazu wstępu do lasu -
wg kryteriów obowiązujących przepisów i opracowanych zasad |
- |
- |
- |
x |
9. |
Wprowadzenie pogotowia dla całego stanu
osobowego nadleśnictwa – wg oddzielnego planu nadleśnictwa |
- |
- |
- |
x |
10. |
Stopień gotowości startowej**)
dla gaśniczych statków powietrznych |
- |
30 min. |
15 min. |
5 min. |
11. |
Koordynacja
wszystkich działań przez rdLP |
x |
x |
x |
x |
Metoda IBL (Instytutu Badawczego
Leśnictwa)
Opiera się ona na czynnikach wpływających na możliwość
powstania pożaru:
·
wilgotności
ściółki sosnowej,
·
wilgotności
względnej powietrza,
·
współczynniku
opadowym.
Codziennie o godz. 9.00 i 13.00
mierzone są aktualne wartości parametrów meteorologicznych w kilku punktach
pomocniczych dla danej strefy i przekazywane do punktu prognostycznego tej
strefy. W nim obok czynników meteorologicznych ustalana jest wartość
wilgotności ściółki oraz określany aktualny stopień zagrożenia na godz. 9.00 i
13.00 według diagramów bądź tabel. W razie wystąpienia opadu deszczu oraz w
okresie wiosennym (do czasu zazielenienia się pokrywy dna lasu, na obszarach z
dominującym udziałem traw) uwzględnia się te fakty w formie korekty ustalonego
stopnia. Prognozowanie zagrożenia pożarowego lasu prowadzone jest tylko przez
Lasy Państwowe w zasadzie w okresie tzw. sezonu zagrożenia występującego na
terenie Polski, tj. od 1 marca do 30 września. Stopień zagrożenia pożarowego
lasu ustalony dla danej strefy przekazywany jest zgodnie ze schematem (ryc. 1).
Ryc.
1. Schemat przekazywania informacji o zagrożeniu pożarowym